پانداها




 

هزارو پانصد پاندا

 در مقابل مجسمه بودا

در تور جهانی پانداها

در هنگ کنگ

Sokhan20@   (so)

مرغ آمین

مُرغ آمین در فرهنگ مردم ایران، نام فرشته‌ای‌ ست که مدام در پرواز است و دائماً «آمین» می‌گوید. معروف است که اگر کسی نیازی داشته باشد و آن را بیان بکند و همان دم مرغ آمین نیز از فراز سر او بگذرد، نیاز و دعاهای او برآورده می‌شود.[۱]

در اعتقاد عامه فرشته ای است که در هوا پروازکند و همیشه آمین گوید و هر دعایی که به آمینش رسد مستجاب شود. در عقاید عامه ، این است که گاهی در حین دعا و یا نفرین مرغی به نام مرغ آمین در پرواز باشد و سبب برآمدن و مستجاب شدن آن نفرین یا آفرین گردد. [۲]

«فرشته‌ای است که در آسمان پرواز می‌کند و مدام آمین می‌گوید و اگر دعایی به آمین او اصابت کند مستجاب می‌شود.» [۳]

البته آمین نام ستاره‌ای نیز هست که به هنگام طلوع آن، دعا مستجاب می‌شود

خواص کیوی



درخت کیوی گیاهی نیمه گرمسیری و خزان‌کننده است که نسبت به سرما مقاوم بوده و تا دمای 18 درجه زیر صفر را تحمل می‌کند. و در ایران تنها مکان‌هایی که تمام شرایط آب و هوایی رشد این درخت را دارا می‌باشند، در درجه اول استان مازندران و پس از آن استان گیلان است.

سابقه کشت انبوه کیوی در ایران به سال‌های 1360 و بعد از آن بازمی‌گردد و ایران در حال حاضر دارای رتبه اول برداشت کیوی در واحد سطح می‌باشد.

دوره رسیدگی کیوی 3 سال و میزان برداشت آن 15 تا 25 تن در هکتار  

خواص کیوی

میوه کیوی سرشار از مواد مغذی (پتاسیم، مس، آهن و فسفر) و ویتامین‌ها (A، C و E) است.

* کیوی منبع خوبی از پتاسیم می‌باشد.

* فیبر غذایی موجود در کیوی، در درمان بیماری‌هایی چون دیابت از طریق کنترل سطح قند خون مفید است.

* مقدار بالای فیبر در کیوی، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

* مصرف کیوی از ابتلا به سرطان روده جلوگیری می‌کند.

* معمولاً پزشکان به افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، توصیه می‌کنند روزانه از این میوه استفاده کنند تا شانس دومین سکته قلبی در آنان کاهش یابد.

خوردن میوه کیوی هر روز صبح به مثابه آسپرین عمل کرده و در سلامت قلب مؤثر می‌باشد زیر از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که روزانه به مدت 28 روز، به میزان 2 تا 3 عدد کیوی مصرف کرده‌اند، از تشکیل لخته در خون آن‌ها به میزان 18 درصد کاسته شده بود و همچنین تری گلیسرید  خون آن‌ها تا 15 درصد کاهش یافته بود. این امر به نوبه خود سبب کاهش رسوب و تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه در برابر بیماری‌های قلبی- عروقی بدن را مصون نگه می‌دارد.

* خوردن روزانه 3 عدد کیوی، فشار خون را کاهش می‌دهد.

* کیوی از ابتلا به بیماری آسم جلوگیری می‌کند.

* کیوی حاوی آمینواسیدی به نام آرژینین بوده که می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی آقایان مؤثر باشد.

* کیوی حاوی ماده ارزشمندی به نام فولات می‌باشد که وجود آن برای زنان به ویژه در دوران قبل از بارداری و در دوره بارداری ضروری است. این ماده به رشد سلول‌های خون جنین کمک می‌کند.

* کیوی منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این ترکیبات به طور طبیعی در چشم انسان وجود دارند. لوتئین از بروز برخی بیماری‌های چشمی از قبیل آب مروارید و آب سیاه پیشگیری می‌کند. زآگزانتین نیز همراه با لوتئین عمل کرده و در سلامت و بهداشت چشم مؤثر می‌باشد.

* کیوی حاوی فلاوونوئید و کاروتنوئیدها می‌باشد که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی هستند. این فیتونوترینت‌ها از DNA بدن محافظت کرده و در نتیجه با جلوگیری از آسیب دیدن DNA می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری نمایند.

* مصرف 4 عدد کیوی در روز، استرس و کمبود خواب را از بین می‌برد.

* یک عدد کیوی متوسط به میزان 46 کالری، انرژی دارد و به دلیل برخورداری از کالری پایین، برای افرادی که تصمیم به کاهش وزن خود دارند، بسیار مناسب است.

 * روغن دانه کیوی حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید می‌باشد که یک اسید چرب امگا 3 است. این اسیدهای چرب نمی‌توانند در بدن تولید شوند لذا باید از طریق رژیم غذایی وارد بدن شوند.

* دانه‌های سیاه رنگ داخل کیوی فیبر بسیار بالایی داشته و برای افرادی که از مشکل یبوست رنج می‌برند، نقش ملین دارند و استفاده از آن قبل از خواب می‌تواند به حرکات دودی دستگاه گوارش کمک کند.

* پوست میوه کیوی حاوی فیبر قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.

* یکی از خواص جالب توجه کیوی، تأثیر آن بر گوشت قرمز است. با استفاده از این خاصیت کیوی می‌توان قبل از تهیه کباب، گوشت قرمز را برای مدت فقط چند دقیقه در ظرف حاوی کیوی خرد شده قرار داد.